Home » 31 expert tips voor uw kerstcampagne

31 expert tips voor uw kerstcampagne

06/12/2016

Zo zorgt u dit jaar voor de beste feestdagen ooit

Kerstmis is voor (online) retailers ongetwijfeld een van de belangrijkste gebeurtenissen van het jaar. Nieuwsbrieven zijn een zeer effectieve manier om van de bestedingstoename van consumenten te profiteren en klanten persoonlijk en direct op de hoogte te brengen van kerstaanbiedingen en speciale acties.

Doeltreffende en omzetverhogende nieuwsbrieven moeten de ontvanger dus inspireren. Om u bij het plannen, maken en verzenden van een effectieve Kerstmis nieuwsbrief te ondersteunen, hebben we in deze whitepaper 31 bewezen expert tips en 9 extra ideeën voor uw kerstcampagne verzameld.

De whitepaper geeft tips voor de planning, het ontwerp, de optimalisatie en de verzending van uw Kerstmis nieuwsbrief. Hier leest u alvast enkele voorbeelden van de exclusieve professionele tips:

1. Strategie en planning: inspiratie in plaats van uitverkoop

Omzetstijgingen kunnen ook bereikt worden door het verspreiden van een warme kerstsfeer in de nieuwsbrief, om de ontvanger in een koopstemming te brengen.

Maak bijvoorbeeld cadeaulijsten en geef uw ontvangers inspiratie voor passende cadeaus voor hun geliefden. Meer informatie hierover vindt u aan het eind van de whitepaper onder “Inspiratie voor kerstcampagnes”.

Een andere manier om uw eigen producten in een inspirerend jasje te steken, is door tips voor Kerstmis te bieden. Informeer uw ontvangers over decoratietrends, do-it-yourself ideeën, heerlijke recepten en accessoires voor op de kersttafel.

Door het verzenden van tips voor vakantieoorden bereikt u ook mensen die niet van Kerstmis houden. Ontwaak de reislust bij diverse doelgroepen, bijvoorbeeld met een reis naar een exotisch oord om de koude winter te ontvluchten.

2. Design en representatie: Trust-elementen gebruiken

Geen enkele klant koopt graag een ‘kat in de zak’. Klantenbeoordelingen verhogen het vertrouwen en maken het voor de klant eenvoudiger om het product te visualiseren en te beoordelen of het product geschikt is.

Naast productbeoordelingen kunt u ook andere trust-elementen in uw nieuwsbrief integreren. Met positieve beoordelingen van bestaande klanten, voor bijvoorbeeld de snelle verzending of goede service in het stressvolle vakantieseizoen, kunt u nieuwe klanten overtuigen. Laat zien dat in uw bedrijf ook tijdens de kerstperiode alles vlot verloopt en de service comfortabel en klantvriendelijk is. Met dergelijke voordelen onderscheidt u zich op doeltreffende wijze van uw concurrenten.

3. Testen en optimalisatie: ongewone, opvallende onderwerpregels testen

Over het algemeen hebben onderwerpregels met een lengte van 50 tot 60 tekens de beste openratio. Het kan echter nuttig zijn om te experimenteren met ongebruikelijk korte of lange onderwerpregels. A/B-testen biedt de juiste context om uit te vinden of een korter of langer onderwerp juist een betere openratio heeft. U kunt ook onderwerpregels die niet typisch zijn voor uw product of industrie testen. Probeer hiermee de aandacht van de ontvanger te vangen en ongebruikelijke associaties te maken.

U kunt ook onderwerpregels die niet typisch zijn voor uw product of industrie testen. Probeer hiermee de aandacht van de ontvanger te vangen en ongebruikelijke associaties te maken.

Bonus tip: Gebruik Unicode symbolen in de onderwerpregel. Voor Kerstmis kunt u bijvoorbeeld denken aan sneeuwvlokken, sterren, kerstbomen of cadeaus. Sommige pictogrammen worden door een aantal e-mailcliënten zelfs in kleurversie weergegeven, waardoor de aandacht nog beter gewekt wordt. Gebruik de pictogrammen echter niet alleen om op te vallen, ze moeten relevant zijn voor de nieuwsbrief en bij de verzender passen.

4. Targeting en verzending: verschillende verzendtijden testen

Welke verzendtijd het meest geschikt is voor uw nieuwsbrief, wordt beïnvloed door veel verschillende factoren. Deze factoren omvatten onder andere de doelgroep en hun gewoonten en dagelijkse routine, de inhoud en het doel van de nieuwsbrief, en de activiteiten van uw concurrenten.

Een betrouwbaar algemeen advies geven voor de beste verzendtijd is om deze reden dan ook erg lastig. In retail, bijvoorbeeld, speelt een groot deel van de e-commerce zich af tijdens de prime time van 19 tot 22 uur en in het weekend. Hieraan kunt u zich zeker oriënteren, u bereikt uw klanten namelijk het beste wanneer ze online zijn.

Het kan ook de moeite waard om de verzendtijd te variëren. Experimenteer bijvoorbeeld met populaire levertijden en een anticyclische verzending, om te profiteren van een verminderde concurrentie in de mailbox.

Extra: campagne “Adventskalender omgedraaid”

Deze campagne is een alternatief op de adventskalender die door zijn ongewone twist meer aandacht trekt. De campagne is zoals de adventskalender campagne ontworpen, maar begint met vierentwintig deals, waarvan er dagelijks één wordt beëindigd. Over de beëindiging informeert u uw klant kort ervoor per e-mail. Klanten profiteren van een ruimere keuze uit producten. U kunt met deze campagne uw voordeel doen, omdat klanten geen enkele deal willen missen. Hierdoor worden uw inkomsten vergroot.

Geef een reactie

    Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.