Nieuwsbrief marketing of e-mailmarketing, zoals zoekmachine marketing en social media marketing, is een vorm van online marketing. Het marketingkanaal wordt gebruikt om nieuws per e-mail aan klanten door te geven.
Nieuwsbrief marketing werkt in principe hetzelfde als direct marketing in de offline wereld; het is de mailing van reclame materialen. Nieuwsbrief marketing behoort tot een van de breedste en best presterende kanalen.
In nieuwsbrief marketing worden e-mails gestuurd. Vandaag de dag wordt dit meestal gedaan via een nieuwsbrief marketing software en niet via programma’s zoals Outlook (dit zou je enorm veel tijd kosten wanneer je e-mails in bulk wilt versturen). Deze nieuwsbrief tools bieden veel voordelen (die we later in detail zullen bespreken). Bij het verzenden van nieuwsbrieven moet je er echter wel op letten dat voor nieuwsbrief marketing in Nederland bepaalde regels gelden.
Nieuwsbrief marketing biedt veel voordelen en er zijn veel argumenten vóór het gebruik van het marketingkanaal.
Zo is nieuwsbrief marketing een zeer kosteneffectieve marketing tool. Volgens een studie van ExactTarget beschikt het over een ROI van € 44,25 voor elke geïnvesteerde euro. Dit maakt de marketing nieuwsbrief ongeveer 40 keer effectiever dan social media marketing (Facebook en Twitter samen). Dit is slecht één van de voordelen.
Over het algemeen geldt voor iedere onderneming dat deze op het Internet goed vindbaar en zichtbaar moet zijn. Nieuwsbrief marketing kan een efficiënte weg zijn om met je klanten te communiceren en deze, in het beste geval, over te halen om een bestelling te voldoen.
Online shops profiteren bijzonder van een goed ontworpen nieuwsbrief strategie. Vooral in de e-commerce wereld helpt het om regelmatig relevante e-mails te verzenden en hiermee de klantenbinding te verbeteren.
[Meer informatie]
Ook voor dit soort ondernemingen kan nieuwsbrief marketing een zeer goede tool zijn. Vergelijkbaar als bij online shops ondersteunt e-mailmarketing je bij het informeren van je klanten en kun je ze met de juiste strategie in de juiste richting sturen.
[Meer informatie]
Vooral in grote ondernemingen is het vaak van belang om ontvangers zo snel mogelijk te kunnen updaten. Het medium e-mail is hiervoor perfect geschikt. Met weinig moeite kan een bericht in korte tijd naar duizenden personen worden verstuurd.
[Meer informatie]
Online marketing agenturen kunnen nieuwsbrief marketing zeer goed gebruiken om eigen klanten te informeren of het product aan te bieden als software en klanten te stimuleren om hun conversies te verhogen met dit marketing kanaal.
[Meer informatie]
In de tijd van smartphones en tablets kan het ook voor verenigingen handig zijn om nieuwe communicatiepaden uit te proberen. Helemaal omdat met deze methode informatie snel naar veel leden kan worden verzonden. Laat iedereen bijvoorbeeld binnen een mum van tijd weten over aankomende toernooien, evenementen of clubfeesten.
[Meer informatie]
Het korte antwoord: Nieuwsbrief marketing is altijd een slimme optie. Met nieuwsbrieven blijf je eenvoudig in contact met je ontvangers en laat je een positieve indruk achter. Het bedrijf of merk wordt onhouden, wat zorgt voor betere brand recognition.
De mogelijkheden voor nieuwsbrieven zijn eindeloos. Nieuwsbrief marketing is zowel voor het winnen van nieuwe klanten als bij het behouden en reactiveren van bestaande klanten een zeer goede strategie.
Scenario 1.
Probeer eens om in aanvulling op de bestelling ook een nieuwsbrief aan te bieden. Veel ontvangers staan open voor het ontvangen van meer informatie. Je kunt dan bijvoorbeeld in ruil voor een aanmelding voor de nieuwsbrief een waardebon aanbieden. Elke nieuwsbrief abonnee kan hierdoor uitgroeien tot een potentiële koper, helemaal met de juiste nieuwsbrief marketing strategie.
Echter, heb je wel schriftelijke toestemming nodig voordat je een nieuwsbrief mag verzenden. Om dit te garanderen kun je gebruik maken van de double opt-in methode. Hierbij moet de ontvanger middels een bevestigingslink de nieuwsbrief eerst bevestigen voordat deze je e-mails daadwerkelijk kan ontvangen.
Nieuwsbrief marketing is niet alleen voor nieuwe, maar ook voor bestaande klanten één van de meest effectieve middelen om succesvol te zijn. Product nieuwsbrieven aan eigen klanten kunnen zelf bij lage interactie toch tot conversies zorgen. Hierdoor heb je relatief lage kosten en maak je toch op een effectieve manier nieuwe sales.
Scenario 2.
Mocht je al voorkennis hebben in online marketing, dan is het waarschijnlijk voor je een fluitje van een cent om met onze software te werken. Meld je gratis aan probeer onze nieuwsbrief marketing software zelf uit. Je zult zien dat je binnen enkele uren de software compleet onder de knie hebt.
Scenario 3.
Ook hier geldt, probeer het eenvoudigweg eens uit. Onze zeer eenvoudig bedienbare editor en het heldere stappenplan laten je precies zien waar je moet starten. Je hebt hiervoor geen HTML- of voorkennis nodig. Voor vragen kun je altijd teruggrijpen op onze uitgebreide helpsectie of een van onze support medewerkers contacteren.
Zoals eerder verteld moet men voor het veilig en rechtelijk verzenden van e-mails aan enkele eisen voldoen. Dit geldt zowel voor Nederland als veel andere Europese landen, zoals Duitsland en Frankrijk. In Amerika zijn de regels iets soepeler. In Nederland moet er bijvoorbeeld expliciet toestemming gegeven worden voor het verzenden van reclamemateriaal naar ontvangers. Deze en andere eisen vindt je hieronder.
Waarom moet ik al die moeite doen?
Het niet naleven van deze eisen kan ernstige gevolgen hebben. Een ontvanger krijgt een ongewenste reclame e-mail, maar kan deze nergens aanklagen. Dit soort waarschuwingen kunnen erg duur zijn. Zelfs het eenmalig verzenden van een ongevraagde commerciële e-mail kan resulteren in een waarschuwingsbrief met een waarde van maximaal € 4000.
1. Doel vaststellen: Allereerst moet je weten waarvoor je precies nieuwsbrief marrketing wilt gebruiken. Wilt je nieuwe klanten winnen? Wilt je je een betere lifecycle strategie voor bestaande klanten implementeren? Of wilt je inactieve klanten reactiveren? Ons advies ís om e-mailmarketing voor al deze doelen in te zetten.
2. Legaal verzamelen van e-mails: Gebruik in ieder geval een double opt-in formulier voor je website. Dit soort formulieren kun je in onze app eenvoudig installeren. Meer hierover vind je in het artikel over aanmeldformulieren eenvoudig optimaliseren.
3. Passende software kiezen: Zodra de eerste e-mailadressen verzameld zijn kunnen de ontvangers daadwerkelijk worden gecontacteerd. De vraag is dan echter, hoe ga je je nieuwsbrief verzenden? De beste en meest eenvoudige manier is het gebruik van een moderne nieuwsbrief marketing software. Deze moet eenvoudig te bedienen zijn en naast het maken van kwalitatieve nieuwsbrieven ook veilig van A naar B verzenden en een uitgebreide analyse mogelijk maken.
Doel(en) vastleggen | ☑ |
E-mailadressen | ☑ |
Passende software | ☑ |
Nieuwsbrief templates | ☑ |
Een startbudget | ☑ |
Tijdperiode | ☑ |
Wil je je nieuwsbrief marketing als een waardevol instrument inzetten? Dan is het van essentieel belang om van tevoren een goede strategie te bedenken.
Stel daarvoor de volgende vragen…
Zodat je je nieuwsbrief marketing succesvol kunt implementeren moet je ervoor zorgen dat al je eisen door een nieuwsbrief software kunnen worden omgezet. Wanneer je voor het gebruik van een partner kiest, let er dan op dat je een betrouwbare metgezel kiest. Echter raden wij je aan om zelf je nieuwsbrief marketing te beheren.
Waarom? Omdat het stukken eenvoudiger is dan dat je denkt!
Wanneer de strategie eenmaal bedacht en opgezet is, is het slechts een kwestie van ontvangers verzamelen en nieuwsbrieven verzenden. Dit is met de juiste voorbereiding en implementaties een eenvoudige opgave. Plus, door het DIY-principe bespaar je ontzettend veel geld.
Wanneer je ervoor kiest om je nieuwsbrief marketing zelf onder handen te nemen, dan moet je eerst een goede nieuwsbrief software kiezen.
Een goede nieuwsbrief marketing software moet in ieder geval een compleet pakket zijn. Het beste kies je een software pakket dat in ieder geval over de volgende functies beschikt:
Een goede nieuwsbrief software hoeft eigenlijk niets te kosten. Ten minste, het gebruik van de software zelf moet niet in rekening worden gebracht. Wil je een nieuwsbrief software die aan alle bovenstaande kenmerken voldoet? Dan kun je vaak wel set-up of installatiekosten verwachten.
Gelukkig is dit bij Newsletter2Go niet het geval. Het gebruik van de software is niet alleen gratis, ook komen er geen startkosten bij kijken. Je betaalt bij Newsletter2Go alleen voor de e-mails die je daadwerkelijk verstuurd. Plus, je krijgt iedere maand 1000 e-mails die je op onze kosten mag verzenden. Informatie over de tarieven voor e-mails vind je op onze kostenpagina.
Heb je de juiste software gevonden en wil je beginnen met het maken van je nieuwsbrieven? De volgende stappen laten je zien hoe je je eerste mailings maakt.
Newsletter2Go | Andere aanbieder | |
Software omvang: | ||
Software gebruik | ✓ Compleet gratis gebruiken | ☒ |
Installatie | ✓ Gratis | ☒ |
Ontvangersbeheer | ✓ Inclusief | ☒ |
Nieuwsbrief editor | ✓ Inclusief | ✓ |
Gewhiteliste verzending | ✓ Inclusief | ☒ |
Tracking en analyses | ✓ Inclusief | ☒ |
Ondersteunde mailingsoorten | ||
DOI-mailing met formulier editor | ✓ Inclusief | ✓ |
Welkomstmailing | ✓ Inclusief | ☒ |
Normale nieuwsbrief | ✓ Inclusief | ✓ |
Product nieuwsbrief | ✓ Inclusief | (✓) |
Content nieuwsbrief | ✓ Inclusief | (✓) |
Bediening en benodigde kennis | ||
HTML-kennis | ✓ Geen | (✓) |
Programmeerkennis | ✓ Geen | ✓ Geen |
Eenvoudig bedienbare editor met bouwstenenprincipe | ✓ Inclusief | (✓) |
Eenvoudig ontvangersbeheer | ✓ Inclusief | (✓) |
Dynamische, automatisch onderhouden groepen | ✓ Inclusief | (✓) |
Verzending inplannen | ✓ Inclusief | ☒ |
Geautomatiseerde mailings (Follow-up, lifecycle, etc.) | ✓ Inclusief | (✓) |
Shop-, CRM- en CMS integraties voor eenvoudige gegevensuitwisseling | ✓ Inclusief | (✓) |
Analyse & tracking | ||
Analyse tools | ✓ Inclusief | (✓) |
Standaard KPI’s (open- en klikratio, etc.) | ✓ Inclusief | (✓) |
GEO-tracking | ✓ Inclusief | ☒ |
Conversietracking | ✓ Inclusief | (✓) |
Clickmap | ✓ Inclusief | (✓) |
Export van rapporten | ✓ Inclusief | (✓) |
Google Analytics integratie | ✓ Inclusief | (✓) |
Verzending, kosten en betaalmodel | ||
1000 maandelijkse e-mails | ✓ Inclusief | ☒ |
Gewhiteliste verzending | ✓ Inclusief | (✓) |
Betaalmodel: | Prepaid/abonnement model | Prepaid/abonnement model |
E-mailcredits: individuele groottes te bestellen | ✓ Mogelijk | ☒ |
Abonnement: op maandelijkse basis | ✓ Mogelijk | 3-12 maanden |
Je bent klaargestoomd voor het verzenden van succesvolle e-mails. Wij wensen je veel succes met je nieuwsbrief marketing! Maak gebruik van gratis responsive nieuwsbrief templates, een zeer eenvoudige nieuwsbrief editor, verzending over een gewhiteliste server en de omvangrijke functies van onze nieuwsbrief software. Test Newsletter2Go zelf en meld je gratis aan.