Maar eerst, wat is lead genereratie?
💡 Leadgeneratie is de term die gebruikt wordt om verschillende marketingactiviteiten te beschrijven die zich richten op het verzamelen van nieuwe contacten, die op hun beurt nieuwe klanten kunnen worden. Lead generatie strategieën hebben als doel om zowel het klantenbestand als de verkoop uit te breiden.
Er zijn verschillende kanalen voor leadgeneratie. Ze kunnen worden onderverdeeld in twee categorieën: Online en offline.
1⃣ De meest gebruikte kanalen om nieuwe contacten te genereren gedurende de afgelopen jaren zijn sowieso de online kanalen. Met behulp van marketingkanalen zoals SEO en SEA kunt u in zeer korte tijd een zeer groot publiek bereiken. Bovendien zijn ze relatief goedkoop, wanneer u uw targeting goed heeft ingesteld.
2⃣ De verzameling van adressen in het offline kanaal is iets beperkter door de tijdslimieten – de verzending duurt veel langer en de kosten zijn zeer hoog.
Of u kiest voor online of offline kanalen, of een combinatie van beide, hangt af van de communicatie van uw bedrijf en of u een B2B- of B2C-bedrijf heeft.
Online | Offline |
SEO: Het creëren van inhoud op uw website met de juiste zoekwoorden. | Deelname aan beurzen, evenementen en conferenties. |
SEA: Adverteren via Google Ads. | Adverteren op papier per post (bijvoorbeeld flyers). |
SMM: Het gebruik van social media en de bijbehorende advertentiemogelijkheden. | Telemarketing cold calling. |
E-mailmarketing: Nieuwsbrieven die automatisch worden verzonden. | Verspreiding van reclamemateriaal met de hand. |
Hoewel u natuurlijk ook in uw fysieke winkel een flyer kunt neerleggen waarin u bezoekers motiveert om zich aan te melden voor uw nieuwsbrief, vindt e-mailmarketing leadgeneratie voornamelijk online plaats.
Maar waarom is juist e-mailmarketing zo perfect voor het genereren van nieuwe leads?
Nu dat u overtuigd bent dat het de moeite waard is om nieuwe leads met e-mailmarketing te werven, leren we u mee kunt beginnen en wat de nodige stappen zijn voor een succesvolle B2C en B2B leadgeneratie. Bent u klaar voor onze de nieuwe klanten werven tips? Deze leadgeneratie topics zullen we behandelen:
1⃣ Aanmeldformulier voor de nieuwsbrief
2⃣ Double opt-in
3⃣ Afmeldingen beheren
4⃣ Gegevensbescherming
Aanmeldformulieren zijn de eerste stap om nieuwe klanten te werven. Steeds meer bedrijven integreren op hun website een nieuwsbrief aanmeldformulier. Deze kan zowel zijn ontworpen voor B2C of B2B leadgeneratie, dat maakt voor het aanmeldformulier niet uit. Door het formulier slim te plaatsen kunt u bij ieder bezoek potentieel nieuwe e-mailadressen van geïnteresseerden verzamelen en een database met nieuwe leads genereren.
💡 Tip: Houd het aanmeldformulier zo simpel mogelijk. Hoe meer moeite de ontvanger moet doen om zich te registreren, hoe minder animo. Vraag daarom het liefst alleen naar de e-mail van de ontvanger en eventueel de naam.
Waar plaatst u het aanmeldformulier?
Aanmeldformulieren zijn de sleutel tot een omvangrijke e-maillijst, maar alleen dan wanneer ze goed zichtbaar zijn voor uw website bezoekers. Voor nuchtere Nederlandse begrippen wellicht lastig te geloven, maar voor aanmeldformulieren geldt “des te meer, des te beter”.
Aanmeldformulieren kunnen met een nieuwsbrief software eenvoudig als pop-up worden aangemaakt. Wees creatief met de CTA (denk verder dan “Aanmelden”) en gebruik niet meer dan twee tekstvelden. Ieder extra veld kan de conversieratio met 50% verlagen.
💡 Tip: Test varianten voor de CTA-button en gebruik in plaats van “Aanmelden” bijvoorbeeld;
💡 Tip: Ontwerp een bedankpagina waar, via een video of met screenshots, wordt getoond hoe de lezer je e-mailadres kan whitelisten, zodat toekomstige e-mails de spamfolder ontwijken. Wees niet bang om de nieuwsbrief aanmeldformulieren prominent op uw website te plaatsen, het liefst in de kleuren van uw website zodat lezers duidelijk zien dat de pop-up tot de website behoort en geen spam is. Test formulieren met afbeeldingen, dit kan het aanmeld percentage namelijk positief beïnvloeden.
2⃣
De double opt-in methode wordt aangeraden om spam aanmeldingen, hoge e-mail verzendkosten en bounces en een lage open- en klikratio te voorkomen. Na de aanmelding wordt automatisch een activeringslink verstuurd om het e-mailadres te verifiëren. Deze DOI e-mails hebben een aanzienlijk hogere openratio dan normale nieuwsbrieven.
De double opt-in is een procedure waarbij de ontvanger wordt gevraagd in te stemmen met de ontvangst van de nieuwsbrief door zijn e-mailadres te bevestigen. Sinds de inwerkingtreding van de EU AVG heeft u expliciete toestemming van de ontvanger nodig voor de B2C of B2B leadgeneratie. Met het DOI-proces ontvangt u deze toestemming van de ontvangers en verzamelt u wettelijk beveiligde e-mailadressen.
Na de activering is het ideaal om direct een welkomstmail te sturen. Deze e-mail biedt u de mogelijkheid om nieuwe ontvangers een introductie te geven met behulp van artikelen of video’s, uw social media kanalen te delen, ontvangers persoonlijk te begroeten door bijvoorbeeld een bericht van de CEO in te voegen, of over andere interessante topics.
💡 Tip: Maak de bevestigingsbutton opvallend, zodat deze eenvoudig kan worden herkend. Dit doet u met een contrasterende kleur en door voldoende witte ruimte rondom de button in te voegen.
Hoe zet ik een leadgenererende DOI-mail op bij Newsletter2Go?
3⃣
Bij het genereren van nieuwe leads door een nieuwsbrief aanmelding, is het belangrijk om ook het beheer van de afmeldingen onder controle te hebben. Uw e-mail leads moeten zich te allen tijde kunnen afmelden voor uw nieuwsbrief. Integreer daarom een afmeldlink in uw nieuwsbrief.
Als u een gratis nieuwsbrief template van Newsletter2Go gebruikt, wordt de afmeldlink automatisch in het footerbereik ingevoegd. De ontvanger klikt op de link wanneer deze zich wil afmelden en zal in de toekomst niet meer gecontacteerd worden. Onze nieuwsbrief software slaat deze afmelding automatisch op en de contactpersoon wordt naar een inactieve lijst verplaatst.
Is een nieuwsbrief afmelding en het verliezen van e-mail leads altijd negatief?
Nee, dat ontvangers zich afmelden voor de nieuwsbrief is niet slecht. De ontvanger van uw nieuwsbrief wil zich liever afmelden dan dat uw mailings als spam worden aangegeven, naar de spamfolder worden verplaatst of eenvoudigweg worden verwijderd.
Bij het uitschrijven heeft u de mogelijkheid om naar de redenen te vragen. Met deze kennis kunt u uw mailings anaylseren en aanpassen. Meestal zijn er enkele veelvoorkomende redenen waarom ontvangers zich afmelden voor de nieuwsbrief (bv. te vaak verzonden of niet relevant). Het is belangrijk om te weten welke redenen van toepassing zijn op uw nieuwsbrief.
4⃣
Na de intrede van de EU AVG privacywet moet u zich ervan bewust zijn dat u moet voldoen aan een aantal vereisten inzake gegevensbescherming.