Het e-mailmarketing periodiek systeem
Goede e-mailmarketing moet worden beoefend en bestaat niet alleen uit een zender, een boodschap en een ontvanger. In onze infographic “E-mailmarketing periodiek systeem” hebben we voor u de belangrijkste elementen van een succesvolle e-mailmarketing strategie in een periodiek systeem verzameld – voor beginners en gevorderden.
Persoonlijk aanspreken
Het periodiek systeem is in verschillende kleuren onderverdeeld. De oranje gevulde hokjes tonen alle elementen die met de doelgroep samenhangen, zoals segmentatie en personalisatie. Hierbij vindt u in stap 1 uw to do’s; “Segmenteer uw doelgroep aan de hand van ontvangerskenmerken, alleen dan kunt u daadwerkelijk persoonlijke e-mails verzenden”. Met de nieuwsbrief software van Newsletter2Go dit is heel eenvoudig.
Het juiste tijdstip kiezen
Groen staat voor alle elementen die met de nieuwsbrief verzending en planning te maken hebben. Dit omvat zowel de timing van het verzenden als de verzendfrequentie. Deze twee elementen zijn enkele van de belangrijkste factoren wanneer het aankomt op de prestaties van uw mailings.
In vorm brengen
Nadat u de tijd voor de verzending heeft gekozen is het belangrijk om het ontwerp van de nieuwsbrief te kiezen. We maken hier een onderscheiding tussen e-mails en campagnes. E-mail automation (e-mailtype) verwijst naar mailings die automatisch worden verzonden, zoals reactivatie campagnes of welkomstcampagnes. Handmatig verzonden mailings zijn campagnes die manueel moeten worden verzonden, zoals productmailings of informatie mailings. Een A/B-test is ideaal om meerdere varianten van een nieuwsbrief te testen.
Zorg voor aantrekkelijke inhoud
Naast het ontwerp is ook de inhoud zeer belangrijk. Hier moet u een aantal dingen overwegen. Het belangrijkste element is het onderwerp, plus de preheader. Deze moet zeer nauwkeurig worden afgestemd op de interesses en het gedrag van de klant. Vindt een passende, aantrekkelijke manier om uw klant aan te spreken en deze te overtuigen om actie te ondernemen na het lezen van de inhoud. Dit kan zowel het doorklikken naar uw website als het kopen van een product zijn. Vergeet ook niet om strategisch een call-to-action te plaatsen, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een opvallende button. Tenslotte kunt u ook de afzenderinformatie optimeren.
Nieuwsbrief kernwaarden analyseren
Rapporten zijn de finishing van het e-mailmarketing proces. Deze laten u zien hoe uw mailings hebben gepresteert aan de hand van gegevens als de bounce rate, openratio, CTR en de conversieratio. Door deze KPI’s te analyseren kunt u uw toekomstige nieuwsbrieven nog beter afstemmen op de wensen en kenmerken van uw lezers. Hoe meer nieuwsbrieven u verstuurt, hoe meer informatie beschikbaar, hoe groter de kans op succesvolle resultaten.
Lead magnets, techniek en wettelijk
Het technische en wettelijke aspect van nieuwsbrieven mag niet worden onderschat. Allereerst moet u ervoor zorgen dat uw nieuwsbrief op diverse apparaten correct gelezen kan worden. Dit betekent dat de nieuwsbrief moet worden geoptimaliseerd voor diverse mobiele apparaten en e-mailclients. Een toegewijd IP-adres is geen must, maar heeft het grote voordeel dat uw verzendreputatie enkel gebaseerd is op uw eigen prestaties en u het IP-adres niet met andere nieuwsbrief verzenders deelt. Daarnaast is ook het verzamelen van e-mailadressen via de veilige double opt-in methode een belangrijk aspect. Hierdoor bent u altijd zeker dat u naar de juiste personen uw nieuwsbrieven verzendt.
Om de lezers echter nieuwsgierig te maken naar uw nieuwsbrief kunt een zogenaamde lead magnet gebruiken. Plaats deze bijvoorbeeld op social media, op een aparte landingspagina of op uw blog. Wees creatief!
Wanneer u verder ook let op de andere elementen die vermeldt staan in het e-mailmarketing periodiek systeem is succes gegarandeerd!