Maak eenvoudig een eigen ontvangerssegmentatie met Newsletter2Go.
1. Specifieke ontvangerslijsten maken gebaseerd op doelgroepen
2. Snel en eenvoudig de ontvangerssegmentatie gebruiken
3. Diverse criteria voorhanden, zoals de open- en klikratio, leeftijd en het geslacht
Iedereen in e-mailmarketing heeft het altijd maar over personalisaties. Gepersonaliseerde nieuwsbrieven zorgen voor betere openratio’s. De lezer persoonlijk aanspreken helpt om de klantrelatie te versterken. Allemaal waar, maar hoe gebruik je personalisaties precies? Het begint met ontvangersegmenten.
Social media, we gebruiken het allemaal. Hoewel vroeger persoonlijk, is het nu een grote mengelmoes van berichten van familie en vrienden, maar ook promotionele berichten van bedrijven.
Betaalde advertenties kunnen worden ingezet om nieuwe klanten te werven en likes te verzamelen, hoewel je nooit precies weet wie de advertentie voorgeschoteld krijgt.
E-mailmarketing is het enige marketingkanaal waarbij je precies weet wie de e-mail opent. Namelijk, de eigenaar van de inbox. Wanneer je dus eenmaal de aandacht hebt van een geïnteresseerde en degene zich op de nieuwsbrief abonneert, kun je er haast zeker van zijn dat ontvanger interesse heeft in wat je hebt te zeggen. Aan jou is het dan de taak om een zo relevant mogelijke nieuwsbrief te sturen. Dit doe je met ontvangersegmenten.
Ontvangersegmenten betekent niets minder dan lezers opdelen in diverse groepen gebaseerd op bepaalde kenmerken. De kenmerken zijn afhankelijk van de informatie die je beschikbaar hebt. Wanneer je net begint, kun je bijvoorbeeld ontvangersegmenten creëren aan de hand van:
Vervolgens maak je een nieuwsbrief met daarin producten. Door personalisatie bouwstenen kun je elementen in de nieuwsbrief zichtbaar maken voor bepaalde lezers en weglaten voor anders.
De ontvangersegmenten kunnen zo simpel of ingewikkeld zijn als je wenst. De groep kan zich ook richten op mannelijke klanten woonachtig in Noord-Brabant die meer dan 10 aankopen hebben gedaan. Om maar wat te noemen.
Met ontvangersegmenten kun je de lezer heel precies aanspreken, door in te spelen op de diverse ontvangerskenmerken. De lezer zal hierdoor niet denken dat de nieuwsbrief een massamailing is, maar heeft écht wat aan de content die je verstuurt.
Bij Newsletter2Go kies je uit twee verschillende soorten ontvangersegmenten, namelijk statische groepen of auto-update groepen. Het verschil? De eerste soort maak je eenmaal aan en blijft vervolgens precies hetzelfde, de andere groep werkt via door jou ingestelde regels die automatisch passende ontvangers toevoegt.
Heb je een auto-update groep voor vrouwelijke klanten? Dan wordt iedere nieuwe vrouwelijke klant automatisch bij de ontvangersimport aan het desbetreffende ontvangersegment toegevoegd.
Onze nieuwsbrief software beschikt over een heel handige, unieke functie: de ontvangersbeoordeling. Deze heeft op een schaal van 1 tot 5 een beoordeling aan iedere individuele ontvanger. Heeft een ontvanger 5 sterren? Super, dan betekent dit dat deze graag je nieuwsbrieven opent en leest (oftewel, veel interactie vertoont).
De ontvangerbeoordeling kun je gebruiken als kenmerk voor je ontvangersegmenten.
Maak bijvoorbeeld een segment voor ontvangers met 5 sterren en stuur een mailing die met een kortingsvoucher, als bedankje voor de loyaliteit van de enthousiaste nieuwsbrief lezer.