Klinkt lastig, al die onbekende, nietszeggende termen. Geen zorgen! Na het lezen van dit artikel weet je precies wat de technische termen inhouden, waarom ze belangrijk zijn voor e-mailmarketing en hoe je de instellingen in je account doorvoert.
De e-mailinstellingen zorgen voor:
DKIM is de afkorting voor het Engelse DomainKeys Identified Mail. Het is een digitale handtekening ontwikkeld door Cisco en Yahoo, die verteld dat jij echt de verzender van een e-mail bent. Deze handtekening wordt in de header van de nieuwsbrief toegevoegd (door ons, automatisch voor iedere e-mail, nadat je de instellingen hebt voltooid).
Bij de verzending en aankomst wordt gewerkt met zogenaamde “hash values”. Dit zijn unieke karakters die kunnen worden vergeleken. Is de hash value identiek bij zowel de verzending als de aflevering? Dan betekent dit dat de e-mail tijdens het verzenden niet veranderd is.
Oftewel, de e-mail is daadwerkelijk van de afzender die vermeldt staat en is direct van A naar B verzonden. Dit zorgt ervoor dat e-mailproviders je e-mail meer vertrouwen en dus in de inbox afleveren. Onder andere Gmail en Yahoo gebruiken DKIM.
Bij de DKIM instellingen vragen we je om iets te veranderen in zowel je Newsletter2Go account als in de backend van je website. Hiermee kunnen beide platformen worden gelinkt en zien we dat je echt de beheerder van zowel de e-mail als de website bent.
Deze invoer gebeurt in de DNS van je website en werkt aan de hand van een speciaal gegenereerd sleutelpaar. Met de sleutel worden uitgaande e-mails ondertekend en geverifieerd.
Klinkt lastig?
In ons hulpartikel vind je een precies stappenplan. Je webhosting platform of IT-medewerker kan je verhelpen, mocht het toch niet helemaal lukken.
SenderID en SPF werken in principe op dezelfde manier, met enkele kleine verschillen. SenderID is oorspronkelijk door Microsoft ontworpen en is een authenticatie protocol gebaseerd op SPF. Door deze instelling in je Newsletter2Go account te voltooien kun je laten zien dat jouw bedrijf daadwerkelijk de verzender van de e-mail is.
De SenderID controleert ook het afzenderadres in de e-mailheader, aangezien deze kan verschillen van het zichtbare afzenderadres. Dit maakt de SenderID net iets strenger en betrouwbaarder in vergelijking met SPF.
SPF is kort voor Sender Policy Framework en heeft dezelfde werking als de SenderID. Het is de oudste manier om e-mails te ondertekenen. Dit proces heeft als doel om vervalsing en onrechtmatig gebruik van e-mailadressen te voorkomen.
Wanneer je gebruik wilt maken van SPF, moet je in de DNS je domein invoeren. Door deze invoer geef je Newsletter2Go toestemming om het afzenderadres van het domein voor de nieuwsbrief verzending te gebruiken.
Onder andere Gmail, Yahoo, web.de en GMX gebruiken SPF.
💡 Hoe SPF werkt
DMARC is een methode die is gebaseerd op SPF en DKIM en wordt beschouwd als een nieuwere, meer betrouwbare oplossing. Deze authenticatie protocol wordt steeds belangrijker en kan voor een significante verbetering in de afleversnelheid zorgen. In ons hulpartikel lees je meer over de DKIM-authenticatiemethode.
In tegenstelling tot de standaardprocedure wordt in dit geval de reactie van de ontvanger bij een mislukte verificatie overgedragen. De DMARC methode wordt al gebruikt door Gmail, Microsoft en Yahoo. In combinatie met een persoonlijk IP-adres ben je met deze instelling verzekerd van de hoogste afleverratio.