Met de DOI-ontvangersimport voeg je op een veilige, AVG-proof manier ontvangers toe.
Wil je een nieuwsbrief verzenden? Dan heb je hier in Nederland uitdrukkelijke toestemming van de ontvanger voor nodig. Vooral na de intrede van de AVG-wet is dit zeer belangrijk (heb je de toestemming niet en klaagt de ontvanger, dan kun je hier een flinke boete voor krijgen).
Maar hoe weet je of je toestemming hebt? Dit wordt geregeld met een double aanmeldformulier. Zodra de ontvanger zich aanmeldt, wordt automatisch een e-mail gestuurd waarin de aanmelding bevestigd moet worden.
Met bestaande ontvangers is het echter lastiger om na te gaan of je deze bevestiging hebt. Soms ben je niet helemaal zeker van je zaak, en dan is het beter om de DOI-ontvangersimport te gebruiken. Met deze AVG-proof functie kun je er tijdens het importeren van nieuwe nieuwsbrief lezers voor kiezen om een double opt-in e-mail sturen. Bij het DOI-aanmeldproces wordt automatisch een double opt-in e-mail verzonden zodra je de ontvangers hebt geïmporteerd. De nieuwe ontvangers moeten deze vervolgens eerst bevestigen voordat ze aan je lijst van actieve contacten worden toegevoegd. Ontvangers die niet op deze link klikken blijven in het adresboek als inactief gekenmerkt. Zo ben je er 100% zeker van dat alle contacten in je adresboek wettelijk zijn verkregen en daadwerkelijk je e-mails willen ontvangen.
De DOI-ontvangersimport wordt vooral aangeraden wanneer je met klantendatabases werkt waarbij de ontvangers niet expliciet zijn aangemeld voor de nieuwsbrief. Dankzij de DOI-import procedure is de toestemming altijd detecteerbaar, sinds de tijd en het IP-adres bij de bevestiging gedocumenteerd wordt. Natuurlijk kunnen alle ontvangers zich op elk moment voor de nieuwsbrief uitschrijven na de DOI-ontvangersimport.
Eenmaal geïmporteerd in de nieuwsbrief tool, worden alle personen eerst in een lijst in je adresboek geïmporteerd en op inactief gezet. Tegelijkertijd wordt automatisch een double opt-in e-mail aan alle personen in de database verzonden. Wanneer de ontvanger op de bevestigingslink in de e-mail klikt wordt dit beschouwd als schriftelijke toestemming om de nieuwsbrief te ontvangen. Pas nadat de link geactiveerd is, kun je aan de ontvanger nieuwsbrieven verzenden.
Alle ontvangers die niet op de link klikken blijven tijdelijk inactief en zullen van de nieuwsbrief verzending worden uitgesloten. Als een ontvanger je e-mails niet wilt ontvangen, hoef je hier dus zelf geen actie voor te ondernemen.
In aanvulling op de wettelijke bescherming, garandeer je met de DOI-ontvangersimport ook dat de nieuwsbrief naar de juiste ontvanger wordt verzonden. Door de double opt-in e-mail is de bounceratio al tijdens de eerste nieuwsbrief verzending aanzienlijk lager dan wanneer je deze optie niet gebruikt. De e-mailadressen die niet meer bestaan (of verouderde ontvangers) belanden niet in je adresboek, omdat deze ontvangers de link niet zullen aanklikken. Een lage bounceratio heeft een positief effect op het succes van je e-mailmarketing campagne, het zorgt namelijk voor een betere reputatie en een constant hoge afleverratio.