In dit artikel leer je waarom je beter geen adressen kunt kopen en wat de alternatieven zijn om nieuwe klanten aan te trekken.
Voordelen | Nadelen |
Nieuwsbrief ontvangers per direct beschikbaar | Kan tot problemen met wettelijke vereisten leiden |
Veel adresbestanden tegelijkertijd verzamelen | Kan tot afleverproblemen leiden |
Vaak lage prijs per contact | Relevantie voor de ontvanger is niet gegarandeerd |
Veel ontvangersgegevens voor segmentering beschikbaar | Veel fouten en missende ontvangersgegevens (maakt personalisatie lastig) |
Ontvangers voor je nieuwsbrief vinden is geen eenvoudig proces. Vaak wordt dit karwei dan ook als vermoeiend en vervelend gezien. Dit maakt e-mailadressen kopen een zeer aantrekkelijke optie. Immers hoef je bij het kopen van adresbestanden niet te wachten tot geïnteresseerden zich aanmelden voor je nieuwsbrief, maar beschikt je direct over een groot bestand met contactpersonen. Je kunt zowel afzonderlijke e-mailadressen aanschaffen of direct een gehele e-maillijst bestellen. Met de laatste optie koop je voor een relatief lage prijs veel contacten tegelijkertijd. Wanneer je adresbestanden koopt, ontvang je naast de e-mailadressen vaak ook andere gegevens, zoals de naam van de contactpersoon en bijbehorende gedragsgegevens. Je kunt zo met weinig inspanning met je e-mailmarketing van start.
Een adressenbestand kopen klinkt dus als een functionele en tijdbesparende oplossing om e-mailadressen te verzamelen. Echter, zijn er veel redenen waarom men beter niet voor e-mailadressen moet betalen.
Ten eerste, de grootte van de e-maillijst alleen is geen garantie voor succes. Om nieuwe e-mailadressen te verzamelen zijn er aanzienlijk meer effectieve methoden. De aangekochte adreslijsten bevatten vaak onvolledige, onjuiste of verouderde gegevens. Dit betekent dat je een adressenbestand koopt en vervolgens een deel van het adres niet kunt gebruiken. De prijs-kwaliteitverhouding is in veel gevallen dan ook zeer slecht.
Ten tweede, moet je er rekening mee houden dat je niet vooraf kunt weten of de ontvangers werkelijk geïnteresseerd zijn in je inhoud. Houd in gedachten dat je e-mails alleen worden gelezen wanneer de inhoud voor de ontvanger ook echt relevant is. In het ergste geval markeren je nieuw gekochte contacten je e-mails als spam, wat je afleverratio vermindert. Een lage afleverratio kan bij enkele e-mailproviders worden bestraft.
Afgezien van deze uitdagingen, moet je ook de wettelijke vereisten in acht nemen wanneer je een particulier adressenbestand koopt. In Nederland en vele andere landen heb je uitdrukkelijke toestemming van de ontvanger nodig voordat je de nieuwsbrieven mag verzenden. Wanneer je e-mailadressen koopt, kun je er nooit zeker van zijn of de contacten toestemming hebben gegeven. De toestemming, via bijvoorbeeld een aanmeldformulier met double opt-in, is tevens alleen van toepassing op nieuwsbrieven van een bepaalde afzender en kunnen niet eenvoudigweg worden overgedragen.
Voor de kwaliteit van de lijst en de rechtszekerheid moet je dus volledig op de aanbieder van de e-maillijst vertrouwen. Vooral zeer gunstige deals zijn vaak onbetrouwbaar en doen je verzendreputatie meer slecht dan goed. Daarom wordt over het algemeen het kopen van e-mailadressen sterk afgeraden.
Ook als MKB of ZZP’er moet je ervoor zorgen dat je de strengere eisen voor de gegevensverwerking doorvoert. De AVG wet is van toepassing op alle organisaties die persoonsgegevens behandelen. Dit houdt onder andere een waterdichte bescherming van je klantgegevens en personeelsinformatie in.
Hier moet je op letten:
Wanneer je een particulier adresbestand koopt, weet je dus nooit zeker of deze geheel aan de wettelijke eisen voldoet. Echter, wanneer je zelf e-mails verzameld, kun je gebruik maken van een double opt-in formulier en er zeker van zijn dat je nieuwsbrief ontvangers daadwerkelijk geïnteresseerd zijn. Natuurlijk duurt dit proces langer dan wanneer je particuliere e-mailadressen koopt, maar daardoor verzamel je wel veel duurzamer en doelgerichter e-mailadressen.
Wanneer je een nieuwsbrief wilt gebruiken om nieuwe klanten te werven en B2C e-mailadressen kopen wilt vermijden, moet je potentiële nieuwsbriefontvangers de mogelijkheid geven om zich aan te melden. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een aanmeldformulier op je website te plaatsen. Met een praktische generator in de Newsletter2Go editor is dit in een handomdraai gedaan. Je zet in enkele stappen, zonder programmeerkennis, een aanmeldformulier in elkaar. De HTML-code wordt dan automatisch gegenereerd. Wanneer personen zich aanmelden voor de nieuwsbrief, zullen hun gegevens automatisch aan de ontvangerslijst in je account worden toegevoegd.
Om het aanmeldproces te versnellen en meer nieuwe e-mails te verzamelen, kun je de nieuwsbriefontvangers een beloning aanbieden voor de aanmelding. Wanneer de beloning aantrekkelijk genoeg is, kan het verzamelproces net zo snel verlopen als wanneer je consumenten e-mailadressen koopt. Stuur bijvoorbeeld een voucher voor 10% korting op de eerste bestelling of biedt exclusieve voordelen of cadeautjes. De mogelijkheden zijn eindeloos! Met Newsletter2Go verzamel je eenvoudig e-mails van daadwerkelijk relevante ontvangers die interessen hebben in je nieuwsbrief. Op lange termijn is dit veel waardevoller dan B2C e-mailadressen te kopen.
Zelf e-mails verzamelen is dus helemaal niet zo lastig als dat je zou denken. Met de handige functies van Newsletter2Go is een aanmeldformulier zo in elkaar gezet en kun je automatisch bij iedere nieuwe aanmelding een nieuwsbrief met een persoonlijke kortingscode verzenden. Je hoeft dit proces slechts eenmaal op te zetten, hierna worden de e-mails op precies het juiste moment verzonden. Dit maakt consument e-mails kopen overbodig.
Naast het snelle proces om nieuwe abonnees te werven, geniet je ook van de volgende voordelen wanneer je zelf e-mailadressen verzameld:
Oftewel; Newsletter2Go raad je altijd aan om zelf je e-mailadressen te verzamelen, zodat je kunt genieten van een schone, hoogwaardige ontvangerslijst.