Open- en klikratio van uw nieuwsbrief optimaliseren

Blog header

Uw nieuwsbrief optimaliseren: open- en klikratio verbeteren

Alleen nieuwsbrieven versturen is niet genoeg. Om echt succesvol te zijn, moet u altijd goed geïnformeerd zijn over hoe succesvol uw e-mailmarketingstrategie is. Heeft u altijd een overzicht van de belangrijkste statistieken, dan kunt u continu de nieuwsbrieven optimaliseren en relevant voor uw doelgroep maken.

De belangrijkste statistieken op een rij

De belangrijkste statistieken voor het meten van succes in e-mailmarketing zijn de nieuwsbrief openratio, klikratio en conversieratio. Nieuwsbrief optimalisatie helpt u om deze statistieken te verbeteren.

De openratio geeft het percentage aan van het totale aantal e-mailberichten dat is verstuurd versus door de ontvangers is geopend.

Met klikratio verstaan we de verhouding tussen het aantal ontvangers die minstens één link hebben aangeklikt en het totale aantal ontvangers ( = kliks gedeeld door het totale ontvangersaantal).

De conversieratio tenslotte, geeft aan hoeveel van alle ontvangers zijn overgegaan tot de gewenste actie, met andere woorden welke nieuwsbrief ontvangers uiteindelijk daadwerkelijke klanten werden.

De evaluatie van een gemiddelde mailing met behulp van een nieuwsbrief software zoals Newsletter2Go ziet er ongeveer zo uit: 25% openratio, 15% klikratio, 5% conversieratio. Mits een kleine finetuning kunt u weliswaar veel meer uit uw nieuwsbrief optimalisatie campagne halen. Als u de volgende tips om uw open- en klikratio te verhogen omzet in de praktijk, zal ook uw conversieratio verhogen. In dit artikel leest u meer over hoe met verschillende statistieken de nieuwsbrief kunt optimaliseren.

Succesvol de openratio optimaliseren

Omdat een zo hoog mogelijke openratio de voorwaarde is voor een goede nieuwsbrief klikratio, begint u het best hier met de nieuwsbrief optimalisatie maatregelen. Belangrijk om te weten is dat ontvangers voornamelijk op basis van afzendernaam en onderwerpregel beslissen, of ze de e-mail al dan niet openen. (Bij sommige clients staat de preheader er nog in kleine lettertjes bij)

Drie tips voor een goede onderwerpregel:

  • Niet te lang: onderwerpregels met met dan 45 tekens worden meestal afgekapt, op mobiele eindapparaten worden vaak zelfs maar 36 tekens getoond. Houd de onderwerpregel dus zo kort mogelijk.
  • De opbouw doet het hem: omdat vaak in één seconde beslist wordt of de e-mail al dan niet geopend wordt, zet u de belangrijkste informatie het best direct in het begin.
  • Interesse wekken: probeer de aandacht van de geadresseerden te trekken met originele en sprekende onderwerpregels. Een onderwerpregel zoals “Uitzonderlijke korting op herfstmode” werkt uiteraard doeltreffend, maar is uiterst saai. Een tikkeltje origineler en nog steeds effectief zijn onderwerpregels zoals: “De blaadjes vallen, de prijzen ook” of “Onze prijzen vallen zoals de blaadjes”.

Optimaal de klikratio verhogen

Van zodra de e-mail eenmaal geopend is, komt het natuurlijk allemaal aan op de opbouw en inhoud van de nieuwsbrief. Om uw campagne op middellange termijn af te stemmen op het klikgedrag van uw doelgroep(en), zou u regelmatig de clickmaps in de statistieken van onze nieuwsbrief software moeten analyseren: Waar wordt het meest geklikt? Welke soort link (afbeelding, tekst) en welke plaats van de links in de nieuwsbrief werkt het best? Welke onderwerpen hebben de meeste interesse gewekt? Als u al goed begrensde klantengroepen heeft, kunt u de inhoud van uw nieuwsbrief personaliseren aan de hand van kenmerken zoals geslacht, gebruikersgedrag of woonplaats.

In het algemeen, moet u op volgende dingen letten, om een hogere nieuwsbrief klikratio te optimaliseren:

  • Teaser-tekst: Plaats geen lange artikelen in uw nieuwsbrief. Gebruik in de plaats daarvan korte teaserteksten en link deze naar uw website, om interactie te creëren.
  • Eenduidige call to action: Plaats links in afbeeldingen en buttons – laat de lezers exact weten, waar ze moeten klikken.
  • Optisch aantrekkelijk: Als uw nieuwsbrief een goede verhouding tussen tekst en afbeelding heeft en daarnaast ook over goed leesbare en overzichtelijk gepresenteerde inhoud beschikt, zullen de ontvangers uw nieuwsbrief met plezier lezen en misschien zelfs aanbevelen aan anderen.

Eenvoudig de conversieratio verhogen

Wanneer u eenmaal de kliks en nieuwsbrief openratio heeft geoptimaliseerd, is het zeer waarschijnlijk dat ook uw conversieratio zal verhogen. Dit betekent dat klanten niet alleen uw e-mails openen en lezen, maar tegelijkertijd ook de gewenste actie uitvoeren. In het beste geval wordt uw website bezocht en wordt een aankoop gedaan.

Met Newsletter2Go kunt u gratis gebruik maken van de nieuwsbrief conversie optimalisatie tracking. Dit maakt het mogelijk om precies bij te houden hoeveel omzet uw nieuwsbrief heeft gegenereerd. Deze functie is vooral handig voor e-commerce handelaren omdat zo de ROI van de nieuwsbrief nauwkeurig wordt gemeten.

Conclusie

Houd een overzicht van de belangrijkste statistieken bij om een succesvolle e-mailmarketingstrategie te implementeren. Optimaliseer de nieuwsbrief openratio, kliks en het aantal conversies met slechts een paar eenvoudige stappen. Waarmee precies?

Onze nieuwsbrief tool biedt u gratis rapporten. De rapporten worden in realtime berekend en kunnen voor vrij te kiezen tijdsperiodes worden bekeken. Houd de prestaties van uw nieuwsbrief in de gaten en vergelijk rechtstreeks met elkaar.

Über den Autor

linde

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.