Creatieve nieuwsbrief challenges in de zomermaanden
Gebruik de zomer voor een speciale e-mailmarketingcampagne
We overleven op koude douches, nog koudere drankjes en heel veel ijsjes. De zomer in Nederland, het was nog nooit zo … zweterig heet, ehm ik bedoel: heerlijk. Veel Nederlanders genieten van een welverdiende staycation, zijn al in het buitenland of hebben nog een reisje in het verschiet.
Om mensen in de zomerstemming te brengen kunt u gebruiken maken van een verfrissende zomercampagne. Uw e-mailmarketing hoeft namelijk niet gedurende de zomermaanden compleet stil te liggen.
Waag u aan een zomer e-mail marketingcampagne en verzoet de zomer voor uw ontvangers. In dit artikel bespreken we campagnes die zich richten op een zomer challenge.
Wedstrijden in de nieuwsbrief
In de volgende nieuwsbrief die u verstuurt kunt u uw ontvangers al attent maken op de opkomende wedstrijd. Zorg er met een pakkende tekst voor dat ze enthousiast worden om met de zomer challenge mee te doen en zich verheugen op de volgende e-mail met meer informatie.
Voor de voorbereiding van de zomer challenge is het belangrijk om een wedstrijd te kiezen die bij het merk of bedrijf past. In de fitnesswereld zijn challenges rondom sporten en gezond eten populair, terwijl een lifestyle blog zich bijvoorbeeld op een grote schoonmaak kan richten (zowel in het huishouden als in uw leven).
Voor ieder soort branche is er wel een passende challenge te bedenken. Een voorbeeld van dergelijke zomercampagne wedstrijd nieuwsbrieven kunnen bijvoorbeeld als volgt zijn:
Waarom een zomercampagne de moeite waard is
Een zomercompetitie is een uitstekende manier om een eventuele zomerkloof op te vullen. Het verhoogt namelijk ook de conversie tijdens de zomermaanden, omdat ontvangers met uw merk in contact blijven. Tevens kan de challenge zorgen voor meer naamsbekendheid en nieuwsbrief aanmeldingen. De mailings kunnen ofwel naar het gehele adresboek worden gestuurd, of naar specifieke ontvangersgroepen. Hoe u de groepen aanmaakt, leest u hieronder.
Aan de slag met precieze ontvangersgroepen
Met een gerichte segmentatie van uw ontvangers kunt u in een handomdraai persoonlijke en individuele mailings maken. Als u uw doelgroep goed kent, duurt de segmentatie slechts enkele minuten.
In de ontvangersgroepen maken we een onderscheid tussen statische en auto-update kenmerken. Statische kenmerken zijn onder andere kenmerken die niet veranderen. Dit zijn persoonlijke gegevens zoals naam, geslacht, schoenmaat of geboortedatum. De op gedrag gebaseerde functies omvatten bijvoorbeeld de klikratio, het aantal openingen en de gekochte producten.
Segmentatie op basis van gedragskenmerken is met name geschikt voor geautomatiseerde mailings. Op deze manier kunt u de klanten die zich voor de wedstrijd hebben aangemeld automatisch een e-mail sturen met meer informatie over de wedstrijd. Na de loting ontvangt de gelukkige winnaar een e-mail met feliciaties en ontvangen alle andere deelnemers een bericht met een troostprijs. Dit kan bijvoorbeeld een korting van 5% zijn bij uw volgende aankoop of boeking.