De grote e-mailmarketing schoonmaak

E-mailmarketing schoonmaak

De zomer is in volle gang, tijd om uw e-mailmarketing op te ruimen!

Juli, augustus en september zijn bij veel Nederlanders de favoriete maanden van het jaar. Het lekkere weer en de geplande vakanties zorgen ervoor dat velen een stapje terugdoen en buitenshuis tijd besteden.

Heerlijk, maar voor e-mailmarketeers net iets minder effectief. Wanneer mensen niet in hun e-mail inbox kijken, is het lastig om uw e-mailmarketing strategie correct uit te voeren.

Gebruik de zomerperiode om u voor te bereiden op het herfstseizoen en aansluitend de grand finale; de feestdagen. In dit blogartikel bespreken we 4 manieren om uw e-mailmarketing op te ruimen en correct te organiseren.

⛱ 1. Ruim de contactenlijst op

Na de hectische drukte van de lentemaanden, brengt de zomer ruimte voor een teugje adem en om todos af te werken waar u voorheen geen tijd voor had. Degenen die al enige ervaring hebben met e-mailmarketing, weten dat dit rustmomentje perfect is om in de contactenlijst te duiken.

Ten minste een keer per jaar doet u er goed aan om de mailinglijst door te spitten en inactieve ontvangers ofwel te verwijderen of proberen terug te winnen.

Professionele e-mailmarketingplatforms tonen gewoonlijk, naast elk contact, hun kwaliteit en mate van activiteit. De eerste tip voor de e-mailmarketing opruiming, is om de inactieve contacten te verwijderen, of ze in een aparte groep op te slaan. Vervolgens kunt u deze groep voor een terugwincampagne gebruiken.

💡 Benieuwd hoe u een terugwincampagne opzet? Lees er alles over in ons blogartikel.

⛱ 2. Deel de ontvangers in groepen op

Nadat u de minder productieve ontvangers heeft verwijderd, kunt u zich wijden aan een andere taak: het analyseren van contacten en deze opdelen in ontvangersgroepen.

Richt u op de informatie die u over uw gebruikers beschikbaar heeft en analyseer deze nader. Bekijk bijvoorbeeld de gemiddelde leeftijd van uw ontvangers. Of welk geslacht overheerst. Ook de woonplaats en laatste aankopen helpen u om een goed beeld te schetsen van wat voor soort personen uw nieuwsbrief lezen.

Door de verzamelde informatie te analyseren kunt u een goed beeld schetsen van de doelgroep en de e-mailmarketing strategie hierop aanpassen. De toekomstige nieuwsbrieven kunnen dan in het vervolg beter op de wensen en interesses van de ontvangers worden aangepast.

Nadat de gegevens zijn geanalyseerd, kunt u de verschillende auto-update groepen maken. Denk aan ontvangersgroepen gebaseerd op:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Woonplaats
  • Laatste aankoop
  • Activiteit

Wanneer de groepen al klaarstaan, is een gepersonaliseerde nieuwsbrieven in de toekomst veel sneller in elkaar gezet.

E-mailmarketing schoonmaak

⛱ 3. Steek uw lay-out in een nieuw jasje

Is uw lay-out in de tussentijd wat stoffig geworden? Kan deze wel een make-over gebruiken? De rustige zomertijd is een geschikt moment om een nieuwe lay-out voor te bereiden.

Een goede nieuwsbrief lay-out kan veel voor uw conversies betekenen. Wanneer de structuur goed is opgebouwd en de producten correct worden weergeven, is de kans stukken groter dat het gewenste resultaat geboekt wordt (denk aan het klikken op de CTA of het kopen van een product).

Voor uw nieuwe lay-out kunt u kiezen uit meer dan 70 templates die wij al voor u hebben gemaakt en getest. Zorg ervoor dat de belangrijkste informatie direct op het beeldscherm tevoorschijn komt (maak de header daarom niet te groot). U kunt de kleuren van uw huisstijl gebruiken, of op de emoties van de lezers inspelen door specifieke kleuren te gebruiken. Meer over de kracht van kleuren leest u in dit blogartikel.

💡 Inspiratie voor uw nieuwsbrief lay-out nodig? Bekijk onze responsive template voorbeelden.

⛱ 4. Maak het aanmeldformulier aantrekkelijker

Om maximaal succes te verzekeren en zoveel mogelijk geïnteresseerden aan te trekken, kunt u ook uw aanmeldformulier aantrekkelijker maken. Staat er nu enkel “Aanmelden voor de nieuwsbrief”? Bedenk een tekst die overtuigender is en lezers echt enthousiast maakt om op de nieuwsbrief te abonneren.

Wat is de relevantie van uw nieuwsbrief?

Waarom moet de lezer zich aanmelden voor uw e-mails?

Vertel klanten wat ze kunnen verwachten in de nieuwsbrieven of biedt een kortingsbon of whitepaper download aan in ruil voor het achterlaten van het e-mailadres. Met een pakkende tekst en duidelijke relevantie zullen de registreringen snel volgen.

💡 Wist u dat al onze aanmeldformulieren standaard conform de AVG zijn. U hoeft zich hier dus geen zorgen over te maken!

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.