Alles wat u moet weten over e-mail bounce management
Wat betekent eigenlijk e-mail bounce management?
Om u uit te leggen wat bounce management is en hoe het werkt, is het eerst handig om te weten wat eigenlijk een bounce is. Een bounce is als het ware een foutmelding die optreedt wanneer een e-mail niet kan worden verzonden.
Dit kan bijvoorbeeld voorkomen als een e-mailadres niet bestaat of als er technische problemen zijn met de leverbaarheid. E-mailbounces zijn onder te verdelen in twee categorieën: Hard en soft bounces. Lees verder om te ontdekken wat het verschil is, en hoe bounce management precies werkt.
Hard bounces, wat zijn dat?
Bij een hard bounce is de oorzaak van de afleverproblemen een permanente fout. Het e-mailadres is bijvoorbeeld niet meer in werking doordat het e-mailadres zelf niet meer bestaat, de domein ongeldig is of de ontvanger onbekend is.
Zodra een e-mailadres als een hard bounce herkend wordt, wordt deze permanent geblokkeerd in het adresboek en ontvangt diegene in de toekomst geen e-mails meer van u.
En hoe zit het met soft bounces?
Bij tijdelijke problemen bij de bezorgbaarheid van een mailing treedt een zogenaamde soft bounce op. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer de mailbox van een ontvanger vol is. Gelukkig kunnen deze e-mailadressen later weer bereikbaar zijn.
De ontvangers die geen nieuwsbrief konden ontvangen, blijven actief in uw adresboek. Als echter blijkt dat dezelfde ontvanger uw mailing tot drie keer toe niet kan ontvangen, dan wordt deze ontvanger net als een hard bounce ook permanent geblokkeerd en op de inactieve lijst gezet.
Waarom heeft u automatisch bounce management nodig?
Stel dat u voor elke soft of hard bounce, het e-mailadres handmatig naar een inactieve lijst moet verplaatsen. Dit zou enorm onhandig zijn. Gelukkig hoeft u zich bij Newsletter2Go hier geen zorgen om te maken.
Ons professioneel bounce management vereenvoudigt het beheer van uw adresboek. Hiermee wordt automatisch iedere bounce gemarkeerd en eventueel naar de inactieve lijst verplaatst. U hoeft zich dus helemaal nergens zorgen om te maken. Uw adresboek wordt continue up-to-date gehouden.
Hoe werkt het bounce management?
De e-mailbounces worden gemarkeerd, gebundeld en onder “Ontvangers” en dan “Inactieve ontvangers” in uw adresboek ingevoerd. Het onderscheid tussen hard en soft bounces is volautomatisch.
Onder het tabblad “Rapporten” ziet u een evaluatie van uw mailings in de software. Hier kunt u de actuele nieuwsbrief selecteren en in het overzicht alle informatie rondom de mailing bekijken. Denk bijvoorbeeld aan het aantal opens, de afleverratio, bounces en spammeldingen.
Onder “Activiteiten” vindt u gedetailleerde informatie over uw ontvangers. Ontdek bijvoorbeeld wie de mailing heeft geopend en welke e-mailadressen zijn gebounced.
Waarom is een lage bounceratio zo belangrijk?
In uw nieuwsbrief rapporten ontvangt u een gedetailleerde evaluatie van de e-mailbounces, die altijd up-to-date zijn. U kunt ook altijd de bounceratio van uw nieuwsbrief bekijken. Waarom is dit belangrijk om in de gaten te houden? Voor uw nieuwsbrief reputatie.
Hoe lager de bounceratio, hoe beter de reputatie en dus hoe succesvoller uw e-mailmarketing is.
Als de bounceratio hoger is dan deze normaal zou moeten zijn, loopt u het risico als spamverzender te worden aangegeven. Echter, de kans om als spammer beschouwd te worden neemt aanzienlijk af wanneer u rekening houdt met een aantal zaken:
- Breng afwisseling in uw mailings! Dit voorkomt dat u als spamrobot wordt geclassificeerd.
- Gebruik de spamfiltertest voordat u uw nieuwsbrief verstuurt. Met deze test kunt u eenvoudig voorspellen of uw mailing in de spamfolder terecht komt.
- Gebruik niet alleen HOOFDLETTERS in de content of overmatig gebruik van uitroeptekens!!!!
- Wanneer mogelijk, vermijdt ook zinnen die duiden op een bijzonder spoedeisende situatie (urgentie promoten is oké, maar met mate).
Oftewel; met professioneel bounce management en een laag e-mail bounce percentage kunt u zich volledig concentreren op succesvolle e-mailmarketing.