E-mail remarketing: de strijd tegen het verlaten winkelwagentje
E-mailremarketing op het juiste moment gebruiken
E-mail remarketing is een zeer effectieve strategie die u in staat stelt om klanten terug te winnen die de winkelwagen hebben verlaten.
Met e-mail remarketing kunt u klanten reactiveren, oftewel overtuigen om alsnog de achtergelaten producten te kopen. Remarketing kan eveneens gebruikt worden voor upselling e-mails, waarin klanten worden verleid om ook andere passende producten te kopen. In dit artikel gaan we dieper in op hoe e-mail remarketing precies werkt.
Wat is remarketing per e-mail?
Stel: U was bijna van plan om een product te kopen in een online shop, maar verliet uiteindelijk toch de winkelwagen? Wellicht omdat u er nog een nachtje over wilde slapen, of omdat u op dat moment geen tijd of geld had om de aankoop te voltooien.
Wanneer u op de website was ingelogd, is de kans groot dat een paar uur later ineens een e-mail in uw inbox binnenkwam. Hierin werden de producten die u net in het winkelwagentje had toegevoegd nogmaals gepresenteerd (plus soms wat meer suggesties).
Dit is een klassiek voorbeeld van e-mail remarketing, ofwel: het versturen van een nieuwsbrief naar mensen die de online shop hebben verlaten zonder iets gekocht te hebben. Een handige e-mail remarketing strategie, die in veel gevallen alsnog voor een voltooide bestelling zorgt.
Wat zijn verschillende e-mail remarketing strategieën?
E-mail remarketing kan worden gebruikt om aan verschillende behoeften te voldoen. Het idee van “remarketing” is in feite om leads, of mensen die geïnteresseerd zijn in een bepaald product, te herstellen en ervoor te zorgen dat ze hun aankoop alsnog voltooien of een nieuwe bestelling plaatsen. E-mail remarketing kan worden gebruikt voor onder andere:
- Het terugwinnen van klanten die de winkelwagen hebben verlaten
- Ervoor zorgen dat klanten een nieuwe aankoop doen
🛒 Verlaten winkelwagentjes
Email remarketing wordt vooral gebruikt om contact op te nemen met klanten die bijna een product wilden kopen, maar vervolgens besloten de winkelwagen te verlaten.
Enkele redenen waarom mensen vaak niet overgaan tot een aankoop zijn bijvoorbeeld de extra kosten (zoals verzendkosten), het vinden van een andere, goedkopere optie, maar ook simpelweg het gebrek aan tijd.
Wanneer de winkelwagen onbetaald blijft, is het handig om een herinneringsmail te sturen die klanten vraagt terug te keren naar de online shop en de bestelling af te ronden.
🎁 Verstuur must-see aanbiedingen
Remarketing is ook zeer nuttig om klanten te behouden die al iets gekocht hebben. Door ze andere, soortgelijke aanbiedingen te laten zien worden ze verleidt om nogmaals een aankoop te doen. In dit geval kan een re-activatie mailing met kortingsbonnen voor de tweede aankoop of speciale inhoud een goede strategie zijn. Upselling is wat we bedoelen als we het hebben over klanten die al iets gekocht hebben…
Nieuwsbrieven schrijven voor e-mail remarketingcampagnes?
Hoe gaat dat eigenlijk in zijn werking? Bij het schrijven van remarketing nieuwsbrieven is het belangrijk om rekening te houden met een aantal factoren die hun succes beïnvloeden.
1. De verzendtijd van de remarketing e-mail
Het eerste echt belangrijke element is om te bepalen wanneer de nieuwsbrief wordt verzonden. Als we een reactivatie e-mail sturen naar iemand die de winkelwagen heeft verlaten, kan dit het best binnen een dag gedaan worden.
Des te meer tijd verstrijkt, des te groter de kans dat gebruikers niet op de bestelknop zullen klikken. Uit ons eigen experiment bleek dat de eerste remarketing e-mail al na 15 minuten in de inbox belandde.
In het geval van upselling e-mails, waar u andere mogelijkheden aan de klant voorstelt, kunt u ook een week wachten. Wanneer de e-mail te dicht na de laatste aankoop binnenkomt kan dit tot ergernis bij de lezer zorgen.
2. De inhoud van de trigger e-mail
Nieuwsbrieven die naar klanten worden gestuurd om hen aan te moedigen actie te ondernemen, worden ook “trigger e-mails” genoemd, dit zijn e-mails die een reactie uitlokken. Om dit te laten gebeuren moeten ze een aantrekkelijke tekst en concrete voordelen voor de lezer bevatten.
Of het nu gaat om een nieuwsbrief voor degenen die het winkelwagentje hebben verlaten of om een upselling e-mail, wij raden aan om kortingsbonnen te sturen zodat klanten sneller overgehaald worden om tot een aankoop over te gaan.
E-mail triggers moeten grafisch zo worden ontworpen dat de lezer naar het verlaten winkelwagentje of naar de website wordt geleidt.
Het is daarom belangrijk om niet te veel tekst in te voeren en belang te hechten aan een goede call to action knop. Dit zijn tekstknoppen die de lezer van de e-mail naar een gekozen link voeren. Kies voor deze knoppen een aantrekkelijke tekst die de lezers activeert om een actie uit te voeren!
Een ander belangrijk element is maatwerk: elke e-mail trigger die de lezer aanmoedigt om terug te keren naar de verlaten winkelwagen, moet worden gepersonaliseerd. Het liefst weergeven ze de producten die niet zijn gekocht, plus bijpassende producten die ook van belang kunnen zijn voor de klant.
Professionele e-mailmarketingplatformen, zoals Newsletter2Go, bieden de mogelijkheid om personalisaties in nieuwsbrieven in te voegen die informatie uit het adresboek halen: wanneer de nieuwsbrief wordt verzonden zal automatisch de voornaam, achternaam en alle interessante producten voor de klant verschijnen.
3. Het gebruik van email marketing automation
Een goede upselling- of reactivatiestrategie voor uw achtergelaten winkelwagentje kan niet worden bereikt, tenzij u vertrouwt op een e-mailmarketingplatform dat u de mogelijkheid biedt uw mailings volgens bepaalde criteria te plannen.
Dit wordt e-mailmarketing automation genoemd: het vooraf programmeren van bepaalde nieuwsbrieven. Om een voorbeeld te geven: welkomstmails zijn automatiseringsvoorbeelden, omdat ze automatisch door het systeem worden verzonden wanneer iemand zich abonneert op de nieuwsbrief.
Zorg er bij het aanmaken van uw e-mailtriggers voor dat u ze correct instelt en gebruik het liefst alle mogelijkheden die de e-mailmarketing software die beschikbaar zijn. Des te nauwkeuriger op de klant afgestemd, des te meer succes.
4. Voorkom klassieke fouten binnen e-mail remarketing
Een van de fouten die kan worden gemaakt bij het starten van e-mail remarketing campagne, is het verzenden van herstel e-mails op het verkeerde moment. Te lang wachten kan leiden tot het verlies van een klant. Omgekeerd kan de e-mail te hardnekkig overkomen. Het versturen van verschillende e-mails kan leiden tot ergernis bij lezers. Spendeer eerst tijd met voorgaande resultaten. Ga na wat de beste tijd is om uw klanten te contacteren en bekijk na hoe lang ze een tweede product hebben gekocht of het verlaten winkelwagentje hebben voltooid.
Conclusie
Met e-mailremarketing kunt u klanten reactiveren die uw winkelwagentje hebben verlaten of upselling e-mails sturen zodat klanten worden verleid om meerdere producten te kopen.
Een remarketingcampagne voor e-mail heeft, zoals u heeft gelezen, veel voordelen. Meld u aan, test onze software uit en start direct met uw eigen remarketing strategie!
Opmerking: de voorbeelden van de nieuwsbrief zijn ontleend aan MADE.COM.